SSS blev SOS. What else is new?

Följande utgjutelse postade jag på Facebook för exakt ett år sedan, när Juha Sipilä och hans regering fortfarande värmde sig vid glöden efter smekmånaden med det finska folket. Åtminstone vissa av mina FB-vänner närde höga förhoppningar då och menade att ”det blir nog bra det här om vi har tålamod”.

Är ni fortfarande av samma åsikt, det är vad jag undrar i dag.

* * * * *

En och annan tycker säkert att jag gör mig skyldig till billig populism genom att skälla på regeringen, men a) ve den dagen då man inte längre får kritisera sina styrande, och b) det är inte helt utan orsak.

Jag gav SSS en ärlig chans. Tänkte att ”åtminstone har Sipilä hjärtat på rätta stället”. Nå, det har han säkert. I en Minigrip-påse i frysen. Hygieniskt helt rätt.

Jag förstår inte varför man inte skulle få ställa höga krav, VÄLDIGT höga krav på sina folkvalda? ”Gör det bättre själv då om du tror att du vet bättre!”

NEJ!

Det är inte så det funkar. Sipiläs, Stubbs och Soinis jobb är DERAS jobb, inte mitt. De är valda till sina poster. De lyfter hög lön för det. Vi har rätt att förvänta oss BRILJANTA beslut från dem.

Jag har sagt det förr: Jag vill inte att Radions symfoniorkester dirigeras av någon med mina dirigenttalanger. Jag vill inte att Ferraris F1-bilar körs av någon med mina racingkunskaper (även om en av dem gör det just nu). Jag vill inte att hjärnkirurgen som opererar mitt huvud gör det med min skolbiologi som kunskapsbas.

VARFÖR skulle jag då vilja att mina folkvalda regerar över det här landet med mina kunskaper om hur man styr ett land? Jag vill att de ska vara mycket bättre än jag är, jag vill att de ska vara FANTASTISKA. Slå mig med häpnad dagligen med er milda men bestämda vishet.

Jag är som de flesta i det avseendet, tror jag. Jag kan gå med på att göra stora uppoffringar om den som kräver det av mig kan sälja det åt mig så att jag verkligen köper det, i flera bemärkelser än en. Om jag känner att det finns rättvisa någonstans där bakom. Långsiktighet. Strategiskt tänkande. Ens ett minimimått av solidaritet.

Men hittills har SSS-regeringen inte bjudit på nästan någonting alls av detta. Ta nu de brutala nedskärningarna av budgeten för utbildning och forskning, och terminsavgifterna för utländska studerande. Det är bara ett otroligt korkat beslut som kommer att komma tillbaka och bita oss i ändalykten i framtiden. Hårt.

Listan kunde göras hur lång som helst. Och de har bara suttit ett halvår ännu!

Det här är inte den ”dance like a butterfly, sting like a bee”-politik som jag vill ha. Jag vill att Sipilä gör en David Copperfield åt mig (magikern, inte Dickens-karaktären). Jag vill bli imponerad! Jo, jag vill tammefan att han utför mirakel! Han är statsminister, ffs! Det är inte jag.

Jag behöver inte veta hur han gör det, men jag vill att han drar den där kaninen ur hatten. Andra har haft ännu svårare sitsar och ändå lyckats med det.

Magi är inte övernaturligheter, det är ett skickligt hantverk. Magi är att få det mycket svåra eller omöjliga att se möjligt ut – utan att förfalla till populism. Vi sysslar alla med det, vem som helst av oss kan saker som får någon att utbrista i ”HUR gjorde du det där”. Det är sådant som regeringen borde lyckas dra nytta av. Ta fram det bästa i folket, inte det sämsta.

Så chop chop, Sipilä. Blända mig! Visa mig att era till synes hjärt- och hjärnlösa beslut på sistone leder till en magnifik grande finale där den itu sågade damen är hel igen och utbrytarkungen tar sig ut ur sitt låsta kassaskåp på bottnen av bassängen. Och alla i publiken vänder sig mot varandra och frågar ”HUR gjorde han det där??”

Men vet ni vad, jag tänker nog inte hålla andan i väntan på att så sker.

Publicerat av

marcusrosenlund

Vetenskapsjournalist, allmän pratmakare och inbiten fotoentusiast.

En reaktion till “SSS blev SOS. What else is new?”

Kommentera

