Sommaren 2016 (Oho! Katso kuvat!)

Okej då, jag borde få stryk för rubriken, men hej – en gång i livet måste man få använda den där.

Anyway. En liten bildkavalkad följer nedan.

I början av sommaren vågade jag mig på att spå i det kommande vädret. Alla tecken tydde då på en het och torr sommar. Men vi hamnade på ”fel” sida av krumbukten i jetströmmen, på den svalare och regnigare sidan, så dit rök min förutsägelse.

Men om det inte blev mycket ligga-och-steka-sig så blev det desto fler färgsprakande solnedgångar. Och på grund av att min hälsa var vad den var, först sarkoidosen och sedan hjärtflimmer, så hade jag inte energi för mycket annat än att sitta still på stranden och plåta solnedgångar och barnen som lekte. Men jag kan inte klaga. Det var på många sätt en av de finare somrarna på länge. Åtminstone en som jag minns efteråt.

Och jag var faktiskt så pass ambitiös att jag fotade en och annan solUPPGÅNG också. Som den här:

va%cc%8aren-2016-158

Insekter är också tacksamma att plåta när man är svag. Det är bara att vänta så kommer de till dig.

va%cc%8aren-2016-170

Fast vissa insekter kunde ju gott hålla sig borta.

va%cc%8aren-2016-169

Försommaren var som vi säkert minns blåsig och regnig.

sommaren-2016-60

Det rådde ingen brist på regnvatten till bastun åtminstone.

sommaren-2016-65

Och efter bastun kunde man njuta av den färgsprakande utsikten.

sommaren-2016-116

Den här bilden tog jag under halvtiden i en fotbolls-EM-match, Island mot Portugal tror jag det var.

sommaren-2016-150

Och sedan kom det ju bevisligen dagar då solen sken också.

sommaren-2016-164

Och som sagt, kvällarna var fina.

sommaren-2016-191

Vinden som härjade om dagarna hade oftast hyfs nog att lägga sig till kvällen.

sommaren-2016-195

Också gråa dagar har sin charm då och då.

sommaren-2016-199

Junimånen var fin. Otto instämmer.

sommaren-2016-204

Molnen kunde vara smått psykedeliska ibland.

sommaren-2016-206

Då jag var liten fanns det överhuvudtaget inga vitkindade gäss i Barösund. Numera finns det desto mer av dem.

sommaren-2016-209

Pojkarnas kusin Telma på besök.

sommaren-2016-234

Felix, kusin Edvin och Otto.

sommaren-2016-237

Bärskörden var den rikligaste i mannaminne.

sommaren-2016-358

Tacka de flitiga pollinerarna för det.

sommaren-2016-328

En grå morgon i augusti.

sommaren-2016-382

När augustimånen gått och lagt sig kom stjärnorna fram på allvar.

sommaren-2016-390

Men vår egen stjärna, Sol Invictus, är ju fagrast av alla.

sommaren-2016-406

Med hösten, eller sensommaren, kom också de nattlysande molnen.

sommaren-2016-293

Och av alla fina solnedgångar så valde jag den här till min favorit:

sommaren-2016-375

Sommaren 2016, du var fin. Jag (och Otto) saknar dig redan nu.

sommaren-2016-120

Publicerat av

marcusrosenlund

Vetenskapsjournalist, allmän pratmakare och inbiten fotoentusiast.

En reaktion till “Sommaren 2016 (Oho! Katso kuvat!)”

Kommentera

