Rädd för att vara rädd

Ingenting skrämmer mig så mycket som en skräckslagen folkmassa. Man vet aldrig vad de kan hitta på, bara att vad de än hittar på så kommer någon att få ont nånstans.

”The only thing we have to fear is fear itself.”

Citatet tillhör Franklin Delano Roosevelt, och han uttalade det under sitt installationstal i början av sin första mandatperiod som USA:s president, den 4 mars 1933.

Det enda vi har att frukta är själva rädslan. Det finns till och med ett ord för det här. Fobofobi, rädslan för rädsla.

Vad hände med de amerikanska presidentkandidaterna? När upphörde de med att vara framstående tänkare och gick över till att stå och skrika förolämpningar i munnen på varandra?

Hur som helst så hade ju Roosevelt rätt i det han sade. Det finns ingen utmaning som vi inte kan fixa så länge vi håller huvudet kallt. Men så fort skräcken greppar oss så är loppet kört.

Världens ekonomiforum (WEF) har igen rangordnat världens tryggaste länder, och tänka sig – lilla Finland, här uppe bakom ingenstans, toppar den listan!

Ändå är vi så rädda att vi nästan kissar på oss! Senast i går sade de i TV-programmet MOT att Finland drabbades av  ”kaos” i fjol när drygt trettio tusen asylsökande inom en relativt kort tid knackade på vår dörr. ”Pakolaisaalto” och ”vyöry” var termerna som MOT använde. Ah, dessa jämförelser med våldsamma naturfenomen. Så befriande att få låta bli att tänka på dem som människor, eller hur, MOT?

Nåja, i alla fall: vi bor alltså i världens tryggaste land. Ändå hyser hälften av de vuxna väljarna i Finland auktoritära och populistiska tendenser, enligt en kartläggning av européernas attityder som YouGov har låtit göra.

”Vaddå auktoritära och populistiska?” Nå ni vet, då man är rädd så börjar man ju se sig om efter en papperskorg att slänga sina mänskliga rättigheter i. Och en stark ledare som kan kasta ut alla invandrare och lotsa en ut ur EU. Va, gör inte ni det?

Hur som helst, ju fler väljare med auktoritär-populistiskt tänkesätt, desto bättre gör politiker med populistisk och aggressiv framtoning ifrån sig i val. Ingen överraskning där. Och Sannfinländarna må ha ensiffriga tal i understödsmätningarna just nu, men de presterar alltid uselt i galluparna mellan valen.

Två eller tre veckor före valet händer sedan någonting: Timo Soini börjar slå på stora skrämseltrumman och påminner oss, med kvällstidningarnas hjälp, om alla hot som hänger över våra huvuden. Och så kan han igen stå där och jytkytera som avslutning på valvakan.

Skrämselpropaganda är för övrigt ingalunda Sannfinländarnas ensamrätt, om den någonsin har varit det. Att spela på vår rädsla för omvärlden är något som nästan alla partier sysslar med, mer eller mindre.

Anyway, poängen som jag försöker komma till är denna:

Det är den stora ironin med vår tid, att ju tryggare vi är, desto räddare är vi.

Jag menar, ta nu USA som ett praktexempel: vem hotar dem? Vem har de nödvändiga musklerna för att invadera the US of A? Ryssland? Kina? Fortfarande inte utan att utlösa ett kärnvapenarmageddon med garanterad utplåning för alla inblandade.

ISIS? Skämtar du?

USA är i praktiken immunt mot storskaliga yttre hot. Så immunt som man nu kan bli åtminstone. Ändå är de så gott som i panik just nu. Rädslan, det där som enligt Franklin D. Roosevelt är det enda vi har att frukta, har tagit ett järngrepp om deras hjärtan (och av Trumps snack att döma, könsorgan).

Varför? Nå självklart för att det är nyttigt. För att det är ett effektivt sätt att få folk att göra som du vill.

Men det är också i längden ett synnerligen självdestruktivt sätt. Rädsla är den värsta sorts korrosion som du kan utsätta din själ för. Jag vet det av egen erfarenhet: jag har gått omkring och varit, om inte rädd så åtminstone oroad i så gott som hela mitt liv.

Jag är en natural born worrier. Sedan jag var riktigt liten har jag varit oroad för än det ena och än det andra. Allt från att bli föräldralös till att ingen tycker om mig på riktigt till tredje världskriget till bagagehanteringen på Heathrow. Och senast nu, norr om fyrtiofem, ser jag spåren i min kropp: högt blodtryck, sömnsvårigheter, övervikt (av tröstätande).

Och då är oro bara en relativt mild, utspädd fosforsyra, men den fräter ändå på ditt inre. Rädsla är kungsvatten, aqua regia. Koncentrerad saltsyra blandad med dito salpetersyra. Ge rädslan tillräckligt med tid och den äter sig igenom allting.

Ett samhälle som man sköljer med skräckens kungsvatten för ofta och för länge kommer förr eller senare lösas upp och försvinna. Det är oundvikligt. Så hör ni, jänkare, lyssna på vad er gamla president Frank D sade, han var en klok man.

Och ni ryssar som mot förmodan läser det här: de där mystiska kratrarna som har börjat dyka upp i Sibirien , det är kanske delvis explosioner orsakade av metan från den smältande permafrosten, men jag skulle inte bli förvånad om det frätande hatet och rädslan som er TV pumpar ut 24/7 skulle angripa själva terrängen.

För ett antal år sedan var frun min och jag och bilade i Bajern och Österrike samt norra Italien, de trakterna. Det här var kring den tiden då Jörg Haider ännu levde och härjade som värst i den österrikiska inrikespolitiken.

När vi körde genom de pittoreska små vykortsbyarna på alpsluttningarna, direkt från Sound of Music, slog det mig hur bisarrt och bakvänt det var att just här i Tyrolen, just i de här trakterna som formligen utstrålade trygghet, åtnjöt det främlingsfientliga FPÖ sitt allra starkaste understöd.

Jag kunde inte böja min hjärna kring det här då, men med tiden och erfarenheten, och med den globala populismens frammarsch, har det blivit allt klarare för mig vad det handlar om: ju tryggare vi är, desto räddare är vi. Denna absurda paradox.

Inte för att jag kan påstå att jag skulle begripa varför det är så här.

Och inte att undra på att de stora galaktiska civilisationerna inte vill tala med oss.

Publicerat av

marcusrosenlund

Vetenskapsjournalist, allmän pratmakare och inbiten fotoentusiast.

Kommentera

