Down Under 1: Självklarheter i Sydney

Fyra länder och gudarna vet hur många tidszoner på trettio timmar. Våra kroppar har inte en blekblå aning om vad klockan är eller vilket datum det är just nu. Pojkarna tycks ha orienterat sig relativt väl, men själv är jag fullständigt sönderbombad i flinten av jetlag. Eller kallas det jetlag när man åker österut? Jag har hur som helst alltid det svårare att ställa om den interna klockan när vi reser österut.

Så det blev inte så mycket finlir i dag när det gällde turistandet och sevärdheterna. Familjen Uppenbar på stan. So sue us.

Australien 2017-2

Royal Botanical Garden var förstås fin. Men man märker att det är höst här nu. Inte på vädret direkt, det är ”shortsikelit” till och med enligt lokala mått mätt. Men växtligheten har gått in i vilofasen. Blomsterprakten har skalats ned en aning. Och det är aningen av sensommarkänsla i luften. Den där som vi i Finland upplever en bit in i augusti.

Vissa träd har till och med gulnat en aning. Nere i Melbourne lär det vara ruska på riktigt. Får se sedan när vi kommer så långt.

Australien 2017-3

Operahuset var så klart den andra punkten på agendan för i dag när man inte orkar tänka längre än till de tre mest uppenbara turistmålen (av vilka man inte orkar besöka mer än två).

Australien 2017-19

Australien 2017-12

Men visst är den snygg, danske mästerarkitekten Jørn Utzons skapelse från 1957. ”Ikonisk” är ett ord som ofta missbrukas och som det har gått otrolig inflation i, men i det här fallet må det vara hänt.

Det smeker ju dessutom ens blåvita själ en aning att 1) Utzon var inspirerad och influerad av Alvar Aalto (som han jobbade för 1946) och 2) att Utzon vann arkitekttävlingen för Operahuset i Sydney inte minst tack vare en av domarna, Eero Saarinen, som gick i taket fullkomligt av upphetsning över Utzons genialiska skisser (det var på riktigt bara skisser som Utzon övertygade Saarinen med).

De övriga domarna var inte alls lika tagna, de tyckte att designen var på tok för överdådig och omöjlig att förverkliga i praktiken. Men Eero Saarinen sade ”kom igen nu alltså, är ni inte kloka, det här är ju guld!” Eller vad han nu än sade, skruv tog det hur som helst och Utzon fick kontraktet.

And the rest, as they say, is history.

Australien 2017-17

Minst sagt intressant är också Utzons konflikt med stadens fäder 1966 som ledde till att Utzon brände propparna fullständigt och lämnade Sydney enligt bästa operamaner, stängde sitt kontor i stan och svor att aldrig sätta sin fot Down Under någonsin mer. Eller inte i Sydney i alla fall.

Det var den 1965 valda australiensiska högerregeringen som hade valt att göra populistiskt valfläsk av det blivande nya operahuset och dess skenande kostnader. Det är en lång historia full av politiska intriger, mygel, fuffensmakeri och smällande dörrar som innehåller alla ingredienserna för en italiensk opera.

Hur som helst så blev det en annan arkitekt, Peter Hall, som fick ta över designen av byggnadens interiör. Slutresultatet, då byggnaden stod klar 1973, blev en arkitektonisk mischmasch med ett språk utvändigt och ett annat, betydligt mindre elegant, invändigt.

För att inte tala om att den nya interiördesignen sabbade Utzons noga planerade akustik fullständigt, då man med våld klämde in en mängd extrasäten i den stora salen som Utzon med avsikt hade begränsat till 2000 stolar.

Vid invigningsfestligheterna 1973 fortsatte de styrande i Sydney med sina barnsligheter: Jørn Utzons namn nämndes inte en enda gång i festtalen under ceremonin.

Nå, Utzon fick ju sedermera sin revansch i och med att han blev den andra levande människan i historien att få sin design, operahuset i Sydney, in på UNESCO:s lista över världsarv. Det här skedde 2007.

Utzon sträckte sig till och med så långt som att gå med på att göra comeback i projektet 1999 tillsammans med sin son Jan, och designa vissa om- och tillbyggnader av interiören.

Som ytterligare plåster på såren fick Utzon 2003 ta emot ”arkitekturens Nobelpris”, Pritzker Architecture Prize för sin design av operahuset i Sydney.

Jørn Utzon gick bort 2008 i nittio års ålder, förhoppningsvis väl tillfreds med hur saker och ting redde ut sig till slut. Tänk om han hade avlidit 1966 och aldrig fått erfara vilken arkitektonisk legend han hade gett upphov till!

Kan ju ännu nämnas att byggnadens karakteristiska ”segel” eller snäckskal, vad man nu än vill kalla dem, är täckta med glaserade, vita klinkerplattor brända av lera från Ekeby i Skåne.

Australien 2017-15

Man kan ju inte låta bli att småle åt hur Sydneys beslutsfattare i tiderna grät krokodiltårar och slet sitt hår teatraliskt över operahus-budgeten som hade spårat ur, med tanke på hur fullständigt synonymt huset senare kom att bli med staden Sydney, och till och med med hela Australien.

Hur många gånger om har inte operahuset betalat tillbaka sig självt bara i form av turismintäkter? Och dess symbolvärde, PR-kapitalet som byggnaden har kammat in, är som sagt omätbart.

Men det är klart, det är enkelt att sitta här med facit på hand och vara efterklok. Nog hade jag säkert också fått stora dåndimpen om jag hade varit en av stadens fäder som fick se den ursprungliga budgeten på sju miljoner australiska dollar svälla till 102 miljoner.

Tur att jag bara är ytterligare en av de miljontals jetlaggade turister som besöker stället och inte behöver göra någonting annat än att sitta på trapporna utanför och låta ögat vila på de svällande vita keramiska seglen.

Australien 2017-8.jpg

Annonser

Publicerat av

marcusrosenlund

Vetenskapsjournalist, allmän pratmakare och inbiten fotoentusiast.

En reaktion till “Down Under 1: Självklarheter i Sydney”

  1. Åh, intressant, visste ingenting om operahusets historia innan jag läste detta 🙂 själv spenderade jag 2 veckor i Sydney, just nu befinner jag mig i Cairns.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s